Transparència administrativa, grups d’experts i participació ciutadana.

Llegeixo sobre el fòrum de Davos, una fundació privada que reuneix líders econòmics mundials (inicialment eren europeus, ja que va ser una idea d’un economista suís, d’aquí el nom de la muntanya Davos, de Suïssa), i m’assabento d’on surt, que ja sabíem per les entrevistes al Sr. Sala Martín, i com s’elabora un d’aquests informes utilitzats per mesurar la competitivitat de l’economia espanyola. Aquest com, no el sabia i m’aclareix moltes coses. Recomano l’article del professor Navarro,  però vaig al que volia dir, el del fòrum de Davos, em fa recordar una petita indagació que vaig realitzar fa uns mesos respecte als grups d’experts, que són convocats per institucions a la recerca de consell, expert consell és clar, sobre els més variats temes i els informes es converteixen sovint en dictàmens que cal seguir o com a mínim són decisius a l’hora de prendre la corresponent decisió política.

El tema objecte de la meva indagació, que utilitzo com paradigmàtic, es referia a la Llei de la dependència. Primer,un article al diari El País, titulat  los expertos reclaman una nueva cotización por la Ley de dependencia, avança les conclusions de l’informe que un grupo de expertos ha elaborat a petició del Congrés dels Diputats. Una setmana després el diari Público en un altre article titulat Sanidad rechaza que los dependientes paguen más, informa que el Govern presenta aquests resultats, alhora que rebutja algunes de les seves propostes, de caràcter molt liberal (copagament, integració del finançament privat .. .)

M’interessava saber quins eren els experts i com es trien, així que vaig anar directament a l’informe on m’assabento: dels seus noms, que són cinc, que és una moció aprovada en el Ple del Congrés i que els nomena la ministra corresponent. He d’anar als diaris per sumar alguna informació més: que la petició és realitzada pel partit polític CiU, (Convergència i Unió), de Catalunya, que a més proposa dos dels 5 integrants del grup, que quatre d’ells provenen del sector universitari i una d’una consultoria i que quatre els qualifiquen de conservadors i un de progressista. Fins aquí la investigació.

Les meves conclusions: (a) he de dedicar molt de temps per saber qui són i d’on vénen (b) he de fiar-me de les opinions dels diaris (c) dedueixo que la manera de triar-los és a petició dels grups parlamentaris, que es posen d’acord.

Total, que si a l’exemple de Davos, per tenir la meva pròpia opinió i valoració vaig haver de saber que era un informe basat en l’anàlisi d’una escola de negocis, amb ideologia pròpia, també haig de conèixer les dades sobre els “grups d’experts “.

"Transparencia"

No es tracta de posar en qüestió la seva competència, que sempre se li suposa, sinó d’un dret de ciutadania, que com a tal, hem d’exercir.

Es tracta de gaudir d’una administració transparent, amb accés a les dades públiques i al seu reciclatge. Ja existeixen moltes iniciatives en aquest sentit i en parlarem.

Es tracta de qualitat democràtica i en temes de salut pública, amb importants debats sobre el sistema sanitari, el seu finançament, la seva equitat … la participació ciutadana passa per poder enquadrar adequadament aquests sabers que tindran repercussions importants en la nostra vida quotidiana.

La possibilitat de deliberar comença per aquesta informació oberta. Només així, podrem proposar les nostres pròpies conclusions i/o solucions, perquè la ciutadania, també som posseïdors de molts sabers, susceptibles de millorar el funcionament de les nostres institucions.

Cal conèixer quin són, com han estat triats, d’on vénen i els possibles conflictes d’interessos, això últim, per exemple ja és obligatori en la publicació d’articles científics.

Per cert, hi ha alguna cosa que sempre em crida l’atenció: la utilització de la paraula “copagament” per referir-nos al pagament d’una part dels costos de l’atenció sanitària, de medicaments … És un eufemisme?. Ho dic perquè el prefix “co”, indica un plural, un acompanyament. Amb qui paguem? Amb l’administració? Amb nosaltres mateixos? Segur que fins i tot en aquesta qüestió podria trobar grups d’experts que em contestaran coses diferents.

Què en penseu?

Olga Fernández Quiroga

2 Responses to Transparència administrativa, grups d’experts i participació ciutadana.

  1. àngels ha dit:

    Olga, el comentari en el meu bloc m’ha permès descubrir el teu, que em sembla de veritat d’allò més interessant. Et visitaré sovint, a partir d’ara. Una abraçada!

    • criterium ha dit:

      Gràcies Àngels. Així sumem. Parlo sovint amb l’Elena (que no conec personalment, però espero fer-ho), per Dempeus i us segueixo des de l’iniciï. Suposo que ens veurem dissabte “analògicament” a la Jornada europea “, sí?.
      Fins llavors, una altra abraçada
      Olga

Deixa un comentari

